Friday, October 14

Plan Terbaik!



Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum pembuka bicara.

Apa khabar pembaca semua?(lagak macam ada banyak pembaca walhal ada sorang je follower.hehe)
Semoga semua dalam keadaan sihat hendaknya.
Kita kena selalu doakan orang supaya kita jadi sahabat yang baik.Ye dok?


Setelah beratus ribu juta ayat disyarah di dalam kertas exam,beratus juta millimeter dakwat tercurah menulis nota, setelah berkeringat memerahkan otak kepala, Alhamdulillah, masih ada ruang dan idea lagi nak mengisi sedikit pengisian dalam post kali ini.
Saya menulis.

Aidiladha Bakal Tiba

Hah.Seronoknya mendengar tahun ni ramai saudara mara saya nak pergi menunaikan haji.
Alhamdulillah, saya pun merancang untuk pergi tunai haji tahun ini. Almaklumlah, student Bumi Urdun yang hanya sejengkal dua sahaja dari Mekah, mesti la grab this opportunity(omputih punya bahasa).

Hmm.Ummi saya memang pantang kalau tahu benda-benda baik macam ini. Sudah hamper satu kampong dihebahnya kerana gembira saya nak naik haji tahun ini.

Tup.tup.. berita mengejut dari travel haji Jordan mengatakan saya dan rakan-rakan saya yang lain tak dapat tunai haji tahun ini. Ada masalah dari segi kouta ajnabi(orang asing) katanya.

Hmm.tak mengapa. Mungkin rezeki saya untuk tunai haji bersama bakal isteri kot. Abang akan pergi ngan sayang,tunggu ya! (Bisik hati.hehe.senyum sorang-sorang)

Buka laci. Ada seikat duit 50 dinar Jordan setebal genggam penumbuk. Itulah duit yang saya saving untuk ke Mekah asalnya. Dalam JD 700. So,biasalah. Bila pegang duit banyak ini, macam macam la timbul dalam otak gula-gula sugus ini. Tambah-tambah i-phone 4s baru release on sale.(jadi kusut bile tribulasi spt ini melanda.hehe)

Dugaan sahaja semua itu. Berkebetulan masa pegang duit penumbuk tu buka zon iklan Irbid kat sesawang FB(facebook). majlis perwakilan pelajar Malaysia Jordan (baca: MPPMJ) ada buka iklan untuk siapa-siapa nak participate dalam ibadah korban lembu atau kambiang(baca:kambing).

Jadi, cepat-cepat saya call Person in charge untuk participate satu bahagian. Saya masuk dalam kambing.hmm.bukan saya masuk dalam badan kambing,saya beli seekor kambing untuk dikorbankan.hehe. Sekor dalam JD170.
Alhamdulillah, dapat la debit sedikit amal kebajikan kat akaun amalan saya ni.


Jelajah Jordan

Hari ini merupakan hari terakhir dawwam(kuliah).Esok saya akan mula cuti seminggu sempena Aidiladha.

Amatlah kelaziman bagi pelajar-pelajar luar negara seperti saya ini melancong. Hmm. Biasalah, nak meluaskan pandangan dan merelakskan pikiran.

Di dalam negara Jordan sahaja. Ada banyak lagi tempat-tempat di Jordan belum saya terokai dan pelajari sejarah darinya.

Hmm. Destinasi bajet saya dan rakan-rakan se-IKIPeans saya kali ini akan ke Aqobah-Wadi Rum-Petra.

Banyak persiapan yang dibuat demi mempastikan kembara ini benar-benar menarik. (kalau belajar pun excited macam ni kan best!.hehe)

Inshaallah trip tersebut akan berlangsung selama 2 hari 1 malam.
Tidak banyak yang boleh saya ceritakan tentang tempat yang kami bakal lawati tersebut meamndangkan belum pernah ke sana lagi.

Doakan supaya semuanya berjalan dengan lancar,sesuai dengan perancangannya.Aminn


Renungan:

Arkitek, doctor, pensyarah, semuanya ada plan tersendiri dalam career masing-masing dalam mencapai objektif atau kepuasan masing-masing.

Saya pun, seorang pelajar, ada plan yang tersendiri. Senang cerita, semua orang ada plan.

Tapi plan apa yang paling terbaik?
+Plan yang kita sandarkan natijahnya kepada Allah Azza Wa Jal.
+Formula duit=Doa,Usaha,Istiqomah & Tawakkal=result yang terbaik Inshaallah.

Al-Quran:

وَمَڪَرُواْ وَمَڪَرَ ٱللَّهُ‌ۖ وَٱللَّهُ خَيۡرُ ٱلۡمَـٰكِرِينَ (٥٤

"Mereka merancang, Allah juga merancang. Sesungguhnya Allahlah sebaik-baik perancang" Ali Imran : 54


*Hmm.cuti kali ini akan stress sikit sebab imtihan akan straight tiga paper terus bila kuliah bermula nanti.huh.=='
*post ni lama da duduk terperam.hampir2 dua bulan

hazim amsyar,
Imarah Umar Mukhtar,
Irbid,Jordan.

No comments:

Post a Comment