Friday, June 12

Hikmat Berguru..


Assalamualaikum..
hu2..
memang terasa peritnya cuti ini..ak mendambakan suasana belajar berguru di dalam kelas..3 bulan tanpa berguru..bayangkan..perit!!..buku2 ku tersusun elok di meja(rapi dan cantik)..maklumlah,kebanyakannya terdiri drpd kitab2 berbahasa arab dan drpd kitab2 karangan ulama` terdahulu..berjilid2..(bahru almazi syarah mukhtasir attirmidzi,tafsir al-azhar;prof dr.Hamka,ihya` ulumuddin;imam alghazali,fiqh sunnah;sayid sabiq dan berbagai lagi)..buku fiqh manhaji mase sem 2 pun belum habis ku kaji..terasa lain sungguh bila belajar tanpa guru..susah..ak sudah cuba memahami apa yg terkndg di dlm kitab2 tersebut..ak x dpt pemahaman mlainkan sedikit shj..tlg la ak guru!!
Sahabat..
Yg pntg dlm belajar berguru ini ialah berkat guru itu..ak sdih melihat sahabat2ku yg ske mgmbil ringan khdiran ke dlm kuliyyah..ponteng kerana LETIH..adus!!mmg x logik...
..hargailah waktu kita msih berguru ni..kata org yg guru itu bukan setakat mghabiskan apa yg trkandung di dalam silibus je..mereka mengajar kite tentang cara belajar, tentang pambahagian masa, tentang cara belajar di universiti, tentang cara buat nota, tentang membuat keputusan dalam hidup, tentang cara menyelesaikan masalah dalam hidup, soal kematangan dalam hidup dan lain2 lagi..
sedangkan rasulullah s.a.w pn berguru dgn malaikat Jibril ketika wahyu pertama baginda diturunkan..inikan pula kita manusia biasa yg penuh ngn dosa..

jd sme2lah kite memanfaatkan cuti kite ni dgn menuntut ilmu secara berguru ye..
jgn lah kite jd org yg bodoh sombong...k

wasalam..

2 comments:

  1. Salam..

    Tuan Syeikh, betui apa yang enta habaq tu..

    Blajaq tanpa guru memang sukar..

    Walaupun sukar, jangan menyebabkan kita malas nak membaca sendiri. At least bila kita dah baca, kita boleh bertanya pada guru tentang apa yang kita tak faham.

    Satu lagi, jangan terhadkan bilangan guru kita.

    Carilah seramai guru yang mungkin. Boleh jadi guru itu dikalangan orang yang anda tidak suka. Namun, teruskan blajaq, tidak kira dari siapa pun, asalkan kita pandai menilai mana yang hak dan mana yang baathil.


    *** Letaklah shoutbox kat blog ni.. hehe..

    ReplyDelete
  2. wassalam..

    betul tu shah..insyaallah ana try bace buku-buku tu..tq

    ReplyDelete