Saturday, June 27

Selipar Oh selipar...


assalamualaikum..

Banyak isu hangat mgkin diperkatakan oleh org awam y berada di luar sana..tetapi aku memilih untuk bercerita tentang selipar..mungkin agak kelakar nak tulis tajuk nie..tapi terpaksalah demi menjaga kemaslahatan semua...(macam serius la pulak)..
Sahabat..

JUMAAT..tanggal 26.06.2009,jam 12.30 pm..ak dan sepasang seliparku yang berwarna hitam,jename bata dan agak selasa bila dikenakan pada kedua kaki..x mhl..em..dalam rm5 shj..tp ckup memukau sesiapa untuk mencuri seliparku ini...ak letak seliparku itu di atas rak kasut,line 3 baris yang ke-5(itulah kali terakhir ak tengok selipar tu)...lepas tu ak masuk la ke dalam masjid untuk menunaikan kewajipan solat Jumaat...

Seusai solat sunat ba`diah...
ak pergi la kembali mencari selipar ak tadi...selipar ak HILANG!!...panas hati..ditambah matahari yang tampak terik membakar atas kepala..diperzahirkan lagi kepanasannya melihat ke arah jalan tar yang meruap-ruap habanya naik(tampak seperti ada lopakan air)..ak husnu zann yang ade jemaah meminjam selipar ak(mungkin ke tandas kot)..punye la lama tunggu..x muncul2..sah!!..hilang...terpaksalah ak jalan kaki balik ke rumah berkaki ayam hari tu..dalam 1 km la jugak(tambah tolak short cut)..panasnya jangan dikira..memang perit..Allah shj Yang Tahu..

Jadi..ak ingin berpesan la kepada sesape yang ade terambil atau terpakai atau tersarong(pe2 yang sama maksud dengannya lah)..pulangkanlah sebab perbuatan itu dikira mencuri..
Ini sebagai renungan kita bersama..
Mencuri adalah mengambil harta orang lain dengan jalan diam-diam diambil dari tempat penyimpanannya..mencuri adalah sebagian dari dosa besar..orang yang mencuri wajib dihukum, yaitu dipotong tangannya(perkara ini perlu diteliti secara halus sblm dijatuhkan hukuman)..(tp kalau setakat mencuri selipar itu boleh dimaafkan lagi la)..dan tp adalah lebih baik kita mencegah daripada terkena penyakit..kerana satu langkah kecil akan membawa kepada langkah yang seterusnya..Firman Allah s.w.t:
05-38 (Al-Maidah)
Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
(Q.S. Almaidah (5) : 38)
Apabila ia mencuri untuk yang pertama kalinya, maka dipotong tangannya yang kanan pada bagian pergelangan telapak tangan. Bila mencuri untuk yang kedua kalinya, dipotong kaki kirinya dari tuas tumit. Mencuri untuk yang ketiga kalinya dipotong tangannya yang kiri dan yang keempat dipotong kakinya yang kanan. Kalau dia masih juga mencuri, dipenjarakan sampai ia taubat.(ini bagi kes2 yang mencuri yang berat)..sama2 kita renungkan..

wassalam..

No comments:

Post a Comment