Friday, July 17

Hikmah Kembara


Assalamualaikum w.b.t.

Tinta ku kini kembali bertandang ke dalam blog setelah lama menyepi...huh(sibuk sebenarnya)
tarikh 15-17 Jun 09 melakar kenangan yang cukup berhikmah buat diriku dan sahabat-sahabatku..walaupun sudah berusia sebulan lamanya ttp ia membawa erti yang amat besar kepada kami..
Lawatan ke KL(bagi mendalami isu ekonomi dan perbankan)spnjang 3 hari itu mencatat satu informasi yang berguna bagi diriku ini khususnya di dalam memantapkan persediaan sbg bakal graduan shariah..
Di ruangan yang sedikit ini ku ingin membawa sahabat semua ke Islamic Banking and Finance Institute Malaysia(ibfim)-salah satu daripada tempat yang kami lawati(malas nak cerita semua tempat)..kami diberi penerangan oleh En.Roslan Bin Abd Razak,director business advisory..antara mutiara kata&pesanan daripada beliau buat kami:
-kita sepatutnya berbangga kerana bank islam yang pertama yang tertubuh di dunia secara lengkap operasinya adlh di Malaysia pada tahun1963 di bawah Tabung Haji dan Malaysia merupakan negara yang pertama mengamalkan sistem perbankan dual banking..
-our mind is likes parachute,if you do not open it,it is useless.....
-you wrong when you doing thing to be granted..
-Think out of the world not only just out of the box..
-what makes you different from others?..
-yang paling penting ialah boleh berkomunikasi di dalam bahasa inggeris dan bahasa arab dengan baik..kalau good,susah sikit tp kalau excellent(faham2 je la)..
-apa-apa muamalat pun mesti berteraskan 3 usul-aqidah(faith),syariah(practise) dan akhlak(moralities)..
-to be shariah scholar it is not only about riba` and profit sharing(tabarru`,hibah,muqasah)..it is all about the shariah and it`s operation and practical..
-saya tak tgok cgpa 4flat ke 7 flat ke..
-kadang-kadang yang dapat top scorer(4.0) slalunya mereka ni yang duduk sorang2,tempat sunyi...tak guna kalau 4.0 kalau tidak boleh bekerja dalam satu kumpulan..you bekerja di dalam shariah dan perlu kepada banyak perbincangan..tapi bukan la bermakna dpt cgpa rndah shj,cgpa msti la yang acceptable...
-communicate dengan kawan2,broken broken la...slowly slowly..

kami melewati beberapa lagi tempat yang berkait rapat dengan pembangunan ekonomi islam seperti aibim,inceif dan maybank(di dataran maybank)...banyak peristiwa menarik lagi yang berlaku cam kteowg transit kat ktn dlm 6 jam gak r tp tu cerita len kali la ea..
itu shaja lah yang dapat ku kongsikan bersama2 sahabat semua untuk post kali ini..tulisan di atas ini ada beberapa tambahan untuk menyedapkan lagi ayat(ha3..walaupun tak berapa nak sedap)..kesimpulannya..kita(sahabat satu kos) perlu lah belajar mahirkan kita punya soft skill@skill peribadi kita supaya kita dapat menyumbang kepada islam dalam aspek ekonomi khususnya..semoga rentetan tulisan ini dapat memberi motivasi kepada kita semua untuk membuat yang terbaik di dalam segenap kehidupan kita..
*Berbagai lagi tempat menarik yang ku kembara di waktu cuti ini...nantikan di dalam post yang akan datang...k..

wassalam..

No comments:

Post a Comment