Saturday, December 24

Rasa yang hilang

Bismillahirrahmanirrahim.

Awan di angkasa perlahan-lahan bergerak ke arah tiupan angin. Dari tadi, sepasang anak mata itu terpesona melihat kebesaran Ilahi. Rasa kagum menelubungi diri. Biarpun dia hanya dapat melihat keindahan tersebut melalui celahan tingkap dari dalam kamar tidurnya.

"SubhanAllah..", ujarnya lembut sambil terbatuk kecil.

Azan dilaungkan muazzin ke seluruh pelusuk kota Irbid. Menandakan Asar telah masuk waktunya.
Demam yang masih belum kebah sejak dua hari lalu langsung tidak menghalangnya dari menunaikan rukun islam yang kedua itu sekomited dan sesempurna seperti biasa.

Itulah tanda insan yang bersyukur.Alhamdulillah.

..Ketika cinta bertasbih..tibe-tibe..

[..ayat macam novelis la plak.hehe]
...............................................................................................................................................

Rasa yang hilang
 ubat-ubatan sebgai teman sejati.angkat tangan buat tanda aman.

Dari Khamis hingga Sabtu. Saya demam. Dua hari terasa seksa yang sangat.

Nak ke kelas, tak larat.
Nak makan, tapi hilang deria rasa, tak sedap.
Nak study, tak mampu.
haih..

Senang cerita, itulah dua hari yang paling tak produktif saya. Terbaring di dalam bilik sepanjang hari mengenangkan nasib. Seyes,amat-amat takut kena demam. Tak tau kenapa. Insaf.

Tetapi semasa tempoh sakit ini la baru kita mula menghargai diri dan mensyukuri pemberian ilahi. 
Masa ini juga kita akan jadi touching dan sensitip yang amat sangat! 

Sepanjang dua hari itu, masa itulah juga kemuncak untuk pelbagai program-program.

Ada imtihan hafazan syeikh Ibrahim...
Ada wacana ilmiah di Pustel..
Ada program solat hajat Bkan Pahang n Johor
Ada match Katang vs AC Jamiah..
Ada orang yang perlukan saya..gulp!what the?..haha...

...dan macam-macam lagi. Banyak pula incoming call dari serata pelusuk tanah Jordan ini. Biasalah, masalah rakyat. Pencapaian diutamakan, rakyat didahulukan.haha. 


team katang FC!

Tetapi, semua perkara yang saya lakukan terasa tak bersemangat dan sesempurna seperti biasa.
Maafkan saya yang lemah ini.

Terharu

Dalam beribu-ribu call, saya paling terharu dengan satu call.

"Assalamualaikum, zim ko sakit ea? Jap aku datang bagi ubat."

tup tup..tak sempat nak kata apa-apa, 2 minit terus sampai dengan ubat. Disinilah sifat touching saya jadi macam akhowat sikit(nak kata hati saya ni cute.haha).

"Weh, makan la bubur yang aku buat tu..", kata si dia yang lain sambil bernada seyes tapi buat-buat cute. Sekali lagi saya touching.

..terima kasih la kawan-kawan sebab tolong menjaga saya ya! 
Tapi nak komplen, bubur tu macam da jadi nasi =P tak macam bubur da.haha

Oh ya, taklupa juga pada yang tolong kejutkan subuh.

*Ya Rabb Yang Maha Mengasihani, terima kasih kerana kau menemukan aku dengan sahabat-sahabat yang baik-baik di celahan jutaan manusia. Aminn.


Renungan

Hadis:

Rasulullah s.a.w melalui ungkapannya:
Sesungguhnya perumpamaan teman yang baik (shalihah) dan teman yang jahat adalah seperti pembawa minyak wangi dan peniup api pandai besi. Pembawa minyak wangi mungkin akan mencipratkan minyak wanginya itu atau engkau menibeli darinya atau engkau hanya akan mencium aroma harmznya itu. Sedangkan peniup api tukang besi mungkin akan membakar bajumu atau engkau akan mencium darinya bau yang tidak sedap. (Riwayat Bukhari, kitab Buyuu’, Fathul Bari 4/323 dan Muslim kitab Albir 4/2026)

Sebuah video yang saya sokmo tengok dan ulang-ulang. Best!



*terima kasih pada sudi yang menjaga saya! nanti saya bagi cokelat sorang satu ya.

*Alhamdulillah Allah masih berikan kekuatan nak beribadah masa sakit.

*Maafkan saya Katang FC,sebab main kejap je.
Maafkan saya kalau kewajipan saya tak sempurna mana masa tu.
Maafkan saya kalau tak terlayan korang.
Maafkan saya sebab tak buat lawak
Maafkan saya doktor sebab tak g kelas.(jgn potong markah saya..huhu)

Sekian,
Wassalam.

Hazim Amsyar
Bayt Ihna,
Lepas subuh, mate sepet.
Irbid, Jordan

No comments:

Post a Comment