Monday, November 26

Zaman Kesarjanaanku

Bismillahirrahmanirrahim

*Non-akademik artikel.Tak sesuai untuk golongan akademik*

Setelah beberapa menjak ini, semakin kurang berkarya.kerana komitmen aku terpaksa dialihkan ke penulisan artikel-artikel untuk semester ini.

Pengenalan

Aku merupakan graduan universti Yarmouk dan sekarang sedang menyambung S2(master) di institusi paling ternama di Malaysia, University Malaya.(ok,ini ayat angkat bakul).

Jadi sebenarnya sudah hampir dua bulan aku memulakan sesi pembelajaran di sini.
Ternyata dari segi budaya ilmu di sini sangat bagus. 

Banyak fasiliti yang tidak pernah terbayangkan pabila aku berada di joden dulu(bunyi macam da lama tinggalkan bumi tercinta itu).Cuma musim sonata musim salju n musim bunga bunga cinta tiada di sini.

Hari-hari saya dan rakan seboncing(bukan boncit) saya,sahdan, berduaan merempit satu moto ke um. Merempit ulang alik kampus sepanjang 14km saban hari. 

Kami makan pagi.makan petang dan makan malam dengan satu hidangan.satu kali sehari.hidup bujang dan tidak beruang(baca:berwang).sangat kesian.sila message kami untuk sebarang bantuan.sob3

memasak untuk elak dari makan di luar
ini la rezeki kami

Kami dikerjakan,maksudnya, kami kerja di sebuah syarikat persendirian untuk menyambung hidup kami di kl ini.
Paginya kerja,dan petangnya kami ke kelas.
Bukan senang kerja sambil belajar. Kate brader tepi jalan, lu nak senang, lu p kerja lepas tu lu p belajar. Ok, baru tahu,brader tu ulang benda yang aku cakap, brader tu gila rupanya.

Hmm.
Soalan.
Kenapa tak kerja terus?
Jawapan selamat: sebab saya nak sangat belaja!serius!
Jawapan makan dalam: sebab kerja kosong banyak sgt.
Jawapan beriman:rezki kite rahsia Allah.
Jawapan mempedaah:buat ape nak ikut org pegi kerja.be urself!


Hidup di luar kampus

Kelebihan dalam sifat rajin dalam diri kami tidak disia-siakan.
Assignment belambak.
So, kami kerahkan kerajinan itu untuk menyiapkan assignment kami.

Maka kami keluar awal pagi balik lewat malam.
Stay up kat library. 
Macam da kat dalam cite Love story in Harvard pulak aku rasa kekadang.

Kekadang kami (aku n sahdan ) bergaduh comei nak balik awal atau lewat malam.Biasa la hidup berumah tangga. Ada la naik turun tangganya.(osmet je okeh.dok sah duk pikir bukan-bukan).

Selalunya port terbaik dikebas orang.haih.
Yang bestnya di library ni,kita boleh akses ke laman web yang mahal-mahal,which is tak mampu aku golongan marhaen klu nak subscribe.
Also, bahan rujukan dia sangat banyak. Malas ngan tak malas jek pegi cari.
Dan yang paling best, intenet dia kelajuan maksimum.

menduga iman jugak la nak menulis assignment di samping intenet laju ni.haih.

sedang membuat kertas kerja ilmiah..bgus kan?

selitkan sikit gamba pesta tanglung kat Um.santek!

Rumah Sewa

Oh ya,lupa hendak diceritakan.saya dan sahdan duduk di area PJ.
Tak mampu menginap di kolej kediaman.
Biasiswa pun tak dapat.
Nway, aku percaya ada something yang Allah nak bagi lepas ni.Inshaallah.
Rumah sewa setakat ni sangat memuaskan hati.
Dapat pula osmet yang sangat pembersih.
Menambahkan kegembiraanku, masjid berhawa dingin yang sarat program ilmiah sejengkal je dengan rumah ^^

jatuh cinta plak ngan selangor ni ha..rasa macam nak duk sini..mungkinkah jodohku dari negeri pesat dengan kuliah2 ilmu ini..nantikan..ehem3..
ni bilik dulu, sekarang da sewa kat bilik yang lagi besor

ceramah dlam suasana yang kondusif
ceramah Tuan Guru Haron Din di Masjid Salahuddin,Shah Alam

cukup la celoteh ringan petang ini.
Wallahu`alam


***

*banyak lagi nak tulis, tapi segan.ntoh la.
*doakanku dapat menghabiskan master seawal yang boleh ya.
*esok pergi ke Sasana Kijang BNM tuk seminar colloquium ISRA.


Hazim Amsyar
Um
Asar, tunggu hujan renyai. 

No comments:

Post a Comment