Tuesday, January 12

Tips Mencuci Kopiah

Bismillahirrahmanirrahim,

Kitaran alam hari-hari. Malam yang ditemani bulan berganti pagi bertemankan matahari.

Mentari pagi menginjak untuk menampakkan dirinya. Ada sunnah nabi yang kita sama-sama perlu contohi.

Solat Dhuha di awal pagi menyamai pahala orang yang berbuat haji dan umrah Sempurna, sempurna dan sempurna kata nabi.
*boleh rujuk post sebelum ini.

Terkadang perkara yang tak biasa jika kita biasa-biasakan, kesannya kita akan terbiasa.
Aku sekarang dah terbiasa kalau nak ke mana-mana mesti sarung kopiah. Entah, seakan bila kita berkopiah ini, terjaga sikit pandangan dan juga hati kita.
Boleh cuba kalau tak percaya.

Tiada langsung nawaitu pakai kopiah sebab nak dipanggil alim atau lagak seperti seorang ustaz.
Hanyalah kebiasaan orang-orang soleh waktu dulu selalu memakai kopiah. Nabi juga ada mengenakan kopiah di beberapa tempat di dalam hadis.

Cuba tengok video Dr Maza di link ini untuk rujukan:
Penjelasan Dr Maza tentang kopiah

Mudah-mudahan termasuklah aku dalam kalangan orang soleh bila ikut berkopiah.
Tergerak aku nak kongsikan ilmu membasuh kopiah.

SITUASI SATU


Satu hari tu, aku semangat nak basuh kopiah.Terus rendam dalam baldi dengan campuran sebotol cecair clorox dan air. Hasilnya:
Puas disental kesan kuning tu, tak hilang-hilang
Kedua-dua kopiah aku jadi kekuningan

Akibatnya kedua dua kopiah aku menjadi kuning. Puas disental dan tak berjaya.
Menangis kejap aku di tepian bagai melukut di tepi gantang (T.T)

SITUASI DUA

Kopiah aku melayang dari dalam raga motor. Lantas kopiah tu terbang ke tengah highway yang maha laju keretanya. Dilenyek-lenyek oleh kereta lalu lalang. Hasilnya:
Kopiah yang telah dilenyek tayar kereta

Akibatnya kopiah jadi hitam, disental dengan sabun terkuat pun tak jalan.
Terpaksa guna teknik membasuh power ini.

CARA BASUH KOPIAH POWER

Bahan-bahan:
Sediakan sebiji lemon
Satu skop sabun basuh
Air panas

Campurkan semua bahan dalam satu bekas then rendamkan kopiah yang kotor tadi ke dalam baldi.

Ini air perahan lemon+sabun basuh baju
Lepas tu letak kopiah dan jirus air panas


Celup dalam dua minit macam tu, then keluarkan. inshaallah akan lihat kopiah anda kembali putih berseri!
Ini hasilnya!
Putih berseri kan?
Moga jadi panduan yang baik buat pemakai kopiah dan semua pembaca.

Alhamdulillah tatimmus solihat

Pagi yang barakah,
07.03 pagi,
Bilik Surau Pajar.

No comments:

Post a Comment