Thursday, February 2

Cuti Datang Lagi

Bismillahirrahanirrahim..

3 hari yang lalu telah menyaksikan pendekar Tanah Melayu ini mengakhiri pertarungannya. Keris pena telah tersisip rapi di dalam beg. Sepersalinan lecture note dibiar merata-rata tanpa berhajat membeleknya semula. Segala benda yang ku pelajari dari tok guru tercurah pada helaian kertas-kertas peperiksaan.Tiada satu yang lekat di kepala. Inilah tribulasi dan mehnah belajar untuk periksa.Persis kereta Bugatti Veron tanpa enginnya. Hanya megah luaran, tapi miskin dalaman..Haih..

Daurah Cinta

Hari ini 20 haribulan. Baru sahaja cuti musim syita(winter) membuka tirainya. Bahang kehangatan Final telah disapu bersih dingin syita pada 3 hari yang lalu. Akan tetapi semangat menuntut ilmu dalam kalangan mahasiswa Irbid tetap hangat. Buktinya, Daurah Ilmiah yang dianjurkan PERMAI di bawah kelolaan Majlis Mahasiswa Yarmouk(MMY) selama 3 hari itu mendapat sambutan yang hangat.yeah!

Tajuknya sangat eye catching. Hudud dan juga Persediaan Rumah Tangga.

Dibarisi panelist-paneslist yang rata-ratanya di tahun akhir pengajian dalam takhassus masing-masing. Semua hebat-hebat! Allah yubarik fikum jami`an!

“bersihkan semula definisi cinta.definisi cinta menurut perspektif islam bukannya perspektif Hollywood”,tegas Hilal Asyraf

“cinta itu juga adalah harta”, Abu Bakar,pelajar medic tahun 6.

“untuk bakal isteri,nak jaga suami,jaga dua perkara, jaga dua perut”, kias Ust Tajul Urus.

“persediaan mendidik anak bermula dengan mendidik diri kita sendiri bermula dari sekarang”, tak ingat siapa yang cakap.

Ada hadis-hadis yang masyhur dalam masyarakat Melayu tetapi sebenarnya tak betul.

-pendam cinta sampai mati dikira mati syahid.(ada lagi beberapa hadis dinyatakan,tapi tak ingat.huhu).

*Respon panelist : Sepatutnya kalau kita sudah rasa cinta,kita patut luahkan. Konsep usaha + tawakkal perlu ada. Contohnya mic depan saya ni. Saya nak gerakkan mic itu. Kalau saya hanya berdoa dan menunggu tanpa usaha menggerakkannya, logic ke mic itu bergerak?

Result

Tanggal 20 haribulan ini seolah-oah mengizinkan aku bercuti dengan hati yang lapang. Kerna apa?Result final exam yang baru berakhir 3 hari lepas sudah keluar dan Alhamdulillah aku masih lagi dikurniakan kesempatan untuk berstatus jayyid jiddan. Syukur.

Alhamdulilllah,

Cuti aku pada kali ini terisi dengan perkara-perkara yang baik. Ucapan tahmid tidak putus-putus ku bisik dalam hati.

Esok inshaallah bakal melancong ke Turkey. Mencari dan mengambil ibrah dari sebuah tamadun yang paling berjaya pada satu ketika dahulu. Hmm, juga mencari cinta di sana barangkali.haha.



*Terima kasih pada semua yang telah mendoakan.Allah yujzikumul kheir

*Tak mungkin ilmu dalam daurah 3 hari tu dapat dimampatkan dalam satu posting pendek ini. Ada juga pasal hudud,tapi aku cuma excited tulis pasal kawen ni je.haha. Nak tau lebih,kita jumpa, okeh?

*Kita adalah signifikan dari kedua ibubapa kita.~tak paham sgt quote ni,tapi bunyinya macam best!~Interpretation sendiri :Kita ni adalah hasil didikan ibubapa kita. Tengok macam mana ibubapa kita didik kita dulu. Sampai kita jadi macam sekarang?Senang ke susah? Berumah tangga ini perkara yang serius. Persoalan : Adakah aku sudah bersedia? T.T

*post tertunggak selama seminggu

Wassalam,
Kesunyian.

No comments:

Post a Comment